Methoden om de boekhouding van jouw bedrijf te doen

29 augustus 2019

Boekhouden is een noodzakelijk onderdeel van je eigen bedrijf. Dit is zo omdat je jaarlijks een correcte aangifte voor inkomstenbelasting moet doen en elk kwartaal een btw-aangifte moet indienen. Daarnaast heb je het nodig om te kijken hoe het met het bedrijf gaat. Als het minder gaat, dan kun je dankzij de boekhouding zien waar je zult moeten ingrijpen. Zelf je boekhouding doen is helemaal niet moeilijk. Benieuwd naar de verschillende mogelijkheden en methoden om je boekhouding te doen? Lees dan verder in onderstaand artikel.

Boekhouden

Zelf de boekhouding doen


Een groot aantal zzp’ers kiezen ervoor om hun eigen boekhouding te doen. Dit hoeft namelijk helemaal niet moeilijk te zijn, en kan een hoop voordelen opleveren. Waarom kiezen ze voor een eigen boekhouding en wat zijn de voordelen?

  • Het is low-budget, en daarmee dus erg betaalbaar
  • Je hebt zelf controle en kunt altijd checken hoe je er voor staat
  • Met een online programma is de administratie een fluitje van een cent
  • Meer kennis over de financiën van je bedrijf

De boekhouding uitbesteden aan een boekhouder


Sommigen vinden het echter te veel werk en doen liever iets anders met hun tijd, waardoor ze ervoor kiezen om het boekhouden uit te besteden. Een andere reden voor het uitbesteden is omdat ze een gebrek hebben aan financiële kennis. Toch is een groot nadeel dat je wel een belangrijk onderdeel, de financiën compleet uit houden geeft.

Boekhouding

Voordelen van online boekhouding


Als je zelf je boekhouding gaat doen, kun je kiezen uit offline of online boekhouding. De eerste variant is een wat oubollige optie, waarbij je afhankelijk bent van je laptop of computer. Ook kan er een hoop misgaan als je niet genoeg back-ups maakt van het boekhoudprogramma. Daarom is het een stuk verstandiger om over te stappen naar online boekhouden. Voordelen van online boekhoudsoftware zijn onder andere:

  • Je hebt altijd en overal toegang tot je boekhouding
  • Je kunt eenvoudig en digitaal factureren en de urenregistratie doen
  • Beheer van in- en verkopen en grip houden op voorraadbeheer
  • Genoeg back-ups, waardoor je geen data kwijt raakt

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *